“Михайло”. 2012. Фрагмент. Живописний цикл “Оболонські святі”.
Ікона “Собор Архістратига Михаїла”. 2-а пол.18 ст. Ікона з намісного ряду іконостаса Михайлівської церкви (18 ст.), с. Росішки Тетіївського р-на, Київської області.
Святкування Собору Архістратига Божого Михаїла та інших Небесних Сил безплотних встановлено на початку IV століття на Помісному Лаодикійському Соборі.
Чини Ангельські поділяються на три ієрархії – вищу, середню і нижчу. Кожну ієрархію становлять три чини. У вищу ієрархію входять: серафими, херувими і престоли. Ближче всіх до Пресвятої Трійці предстоять шестикрилі Серафими (Полум’яні, Вогненні). Вони горять любов’ю до Бога та інших спонукають до неї. Після Серафимів перед Господом предстоять многоокі Херувими. Їх ім’я означає: сходження премудрості, просвічення, бо через них, сяючих світлом Богопізнання і розуміння таємниць Божих, посилається премудрість і просвітництво для істинного богопізнання. За Херувимами – предстоят богоносні по благодаті, даній їм для служіння, Престоли. Вони служать правосуддю Божому. Середню ангельську ієрархію становлять три чини: Господства, Сили і Власті. Господства мають владу над подальшими чинами ангелів. Вони наставляють поставлених від Бога земних володарів мудрому керуванню. Господства вчать володіти почуттями, приборкувати гріховні похоті, підкорювати плоть духу, панувати над своєю волею, перемагати спокуси. Сили виконують волю Божу. Вони творять чудеса і посилають благодать чудотворіння та прозорливості угодникам Божим. Сили допомагають людям у несенні послуху, зміцнюють у терпінні, дарують духовну кріпкість і мужність. Власті мають владу приборкувати силу диявола. Вони проганяють від людей бісівські спокуси, утверджують подвижників, оберігають їх, допомагають людям у боротьбі зі злими помислами. У нижчу ієрархію входять три чини: Начала, Архангели і Ангели.
Начала правлять над нижчими ангелами, направляючи їх до виконання Божественних повелінь. Їм доручено управляти всесвітом, охороняти країни, народи, племена. Начала наставляють людей шанувати інших. Вчать людей, що мають владу на землі виконувати посадові обов’язки не заради особистої слави і вигод, а заради спасіння і користі ближніх.Архангели звіщають про велике і преславне, відкривають таємниці віри, пророцтва та розуміння волі Божої, зміцнюють в людях святу віру, просвіщаючи їх розум світлом Святого Євангелія. Ангели найбільш близькі до людей. Вони сповіщають наміри Божі, наставляють людей до доброчесного й святого життя. Вони зберігають віруючих, утримують від падінь, підтримують занепалих, ніколи не залишають нас і завжди готові допомогти, якщо ми захочемо.Всі чини Небесних Сил носять спільну назву Ангелів – по суті свого служіння. Господь відкриває Свою волю вищим Ангелам, а вони, в свою чергу, просвіщають інших. Над всіма дев’ятьма чинами поставлений Господом святий Архістратиг Михаїл (ім’я його в перекладі з єврейської означає “хто як Бог”) – вірний служитель Божий, бо він скинув з Неба денницю, який возгордився з іншими павшими духами. А до решти ангельських Сил він промовив: “Будьмо уважні! Станьмо побожно перед Творцем нашим і не помислимо неугодного Богові!” За Церковним переданням, відображеним у службі Архістратигу Михаїлу, він брав участь у багатьох старозавітних подіях. На іконах Архангели зображуються відповідно до роду їхнього служіння:
Михаїл – попирає ногами диявола, в лівій руці тримає зелену фінікову гілку, у правій – спис з білою хоругвою (іноді полум’яний меч), на якій зображений червлений хрест.
Гавриїл – фортеця (сила) Божа, провісник і служитель Божественної всемогутності, із райською гілкою, принесеною ним Пресвятій Діві, або зі ліхтарем у правій руці і дзеркалом з яспису – у лівій.
Рафаїл – лікування Боже, цілитель людських недуг, тримає посудину з цілющими зіллями в лівій руці, а правою веде Товію, що несе рибу.
Уріїл – вогонь або світло Боже, у піднятій правій руці – оголений меч на рівні грудей, в опущеній лівій руці – “полум’я вогненне”.
Селафіїл – молитвеник Божий, що спонукає до молитв, в молитовному положенні, що дивиться вниз, руки складені на грудях.
Іегудиїл – славлячий Бога, зміцнює людей, що трудяться на славу Господню і піклується про відплату їм за подвиги, у правиці тримає золотий вінець, у лівій руці – бич із трьох червоних (або чорних) вервій (шнур).
Варахиїл – податель благословення Божого на добрі справи, він просить милості Божий для людейна його одязі безліч рожевих квітів.
Ієремиїл – піднесення до Бога, тримає в руці терези.
Ікона “Архістратиг Михаїл”. Кін. 17-поч. 18 ст. Храмова ікона церкви Святого Архістратига Михаїла (1600?), що знаходиться на території Музею просто неба (м. Київ, сел. Пирогів).
Один iз найвищих ангелiв — Архангел Михаїл — полум’янiючи любов’ю до Бога, став на чолi всього ангельського воїнства i закликав його битися з дияволом та всiма слугами його. Вiдтодi вiн — Архістратиг (грецькою мовою — воєначальник) усiх Небесних Сил. Тому на iконах Архангела Михаїла часто зображають з вогненним мечем у руцi як наймогутнiшого захисника Божої слави, служителя iстини, заступника християн, наставника, просвiтителя заблуканих i грiзного протиборника запеклих богозневажникiв.
Акафiст до Св. Архістратига Михаїла є могутньою молитвою про захист вiд ворогiв видимих i невидимих, про благодатну допомогу у боротьбi зi своїми пристрастями та лихими звичками, напоумлення на шляху Божому та зцiлення вiд рiзноманiтних недугiв.
Святий Архангел Михаїл — покровитель мiста Києва i всiєї Української землi. Та й кожна людина, що звертається до Архістратига по допомогу, пiзнає велику силу його заступництва.