Виставка живопису “Переможці”. Вернісаж 18 серпня 2022. Коломия, Національний музей народного мистецтва Гуцульщини та Покуття ім. Й. Кобринського

На вернісажі були присутні: ідейна натхненниця виставки, директорка музею пані Yaroslava Tkachuk Єпископ Коломийський і Косівській Юліан (ПЦУ), мер міста Коломії Богдан Станіславський, представник Коломийської єпархії УГКЦ о. Роман Малярчук, колекціонер і меценат, організатор виставки Victor Gyshchuk, завідувачка експозиційного відділу музея Наталія Грицак.

У виставкових залах Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття імені Й.Кобринського сьогодні було людно.Творчість Катерини Косьяненко, відомої української художниці з Києва, не залишила байдужими жодного,хто прийшов на відкриття її персональної виставки під назвою “Переможці”.Лики святих, воїнів,страждальців, дітей в одному просторі війни неначе метал сплавились в єдиний моноліт протистояння злу.У Бога немає мертвих, всі живі і вони разом з Ангелами підносять свої невидимі мечі аби здолати ворога.Ця виставка про нас, про красу завтрашнього дня, осяяного сонцем,спокоєм, любов’ю, буденними турботами мирного життя.Синь неба, безмежність степів, зорані ниви,колосисті поля, буйні ліси, клопітні міста і скрізь люди,що своєю вірою і відвагою на престіл Свободи і Перемоги кладуть своє життя. Вони Переможці.Вони, це ми…

Світлини зі сторінки Yaroslava Tkachuk

 

Проєкт “Victory” фабульний проєкт, зовсім новий. Всі картини мають одну дату створення – 2022. Проєкт не буквальний, без конкретних локацій, без дат, імен і назв міст. Хоча вони є у підтексті. Тримається на болісних емоціях, миттєвих враженнях та відчуттях. Живопис може бути над актуальним, але для цього є кіно, фото, плакат, графіка. Живопис повинен бути глибинним, багатоплановим. В цьому проєкті немає батальних сцен, понівечених танків, портретів героїв, бруду, болю, мертвих зруйнованих міст і розіп’ятих тіл. Є алюзії, символи, метафори та апелювання до образного ряду й образів традиційного українського іконопису, улюблений прийом художниці. Військові кажуть, що на фронті немає атеїстів. І у Господа всі живі, навіть мертві. І в цих картинах всі померлі воскресли і відродились зруйновані міста. І святі присутні й тексти молитов. І повертаються  тиша та спокій. Поки ще тільки на картинах.

У проєкта “Victory” були живописні авторські попередники:  тривожний багатолюдний поліптих “Перехід” (2019) і написане для книжки поезій Сергія Жадана “Воїнство” (2019) з тунелем і натовпом людей, майже повністю містично співпадає із березневими фотографіями зруйнованого мосту в Ірпіні 2022.

Катерина Косьяненко розпочала проєкт “Victory” у березні 2022.  Жахлива війна,  напад Росії на Україну, жах, жорстокість, смерті, сильні емоції стали підґрунтям для створення нової серії картин. Життя розкололось навпіл. До 24 лютого і після. Стало зрозуміло, що далі малювати квіти і пасторалі неможливо. Створювалася серія “Victory”  у Чернівцях, в креативному кластері “Млин”, куди запросив приїхати київську художницю колекціонер та меценат Віктор Гищук. Наразі написано 9 робіт, 8 картин вже експонувалися на персональних виставках художниці в Івано-Франківську (“Вибране”, галерея “Ваґабундо”) та Чернівцях (“Місто Че”,галерея “Вернісаж”).

Першою була написана картина “Блокпост”. Це враження від дороги Київ-Чернівці з численними блокпостами, тривогою, вибухами десь поруч. Картина досить декоративна, великою мірою іконописна. Це знову ж таки враження і відчуття з повним усвідомленням всього жаху і абсурдності війни. Але живопис це категорія прекрасного, тому персонажі стилізовані, в броніках, зі зброєю. Новітні герої. Намальовані як святі на іконах – поруч, ярусами, одні над одними. В цьому їх єднання і сила. Середньовічній дракон уособлює сучасне зло.

В серії є два міських пейзажі –  ідилічний  проникливо вечірньо-синій “Тихо” та тривожно-кривавий “Байрактар”. Там і там будинки. В першому ще живий трохи понівечений жилий. В другому – сіра мертва стіна-примара, схожа на зображення потрощеної Азовсталі.

Як приходять сюжети, чому картини різняться стилістично, пояснити неможливо. В якійсь момент приходить колористичний образ, потім він отримує персонажі, вони починають жити своїм життям, народжується сюжет. Все, картина готова. Почуття, враження через колір і форму стають живописом.

Фігуратив, персонажі на картині – улюблений жанр художниці. Вона конкретизує своє бачення до найменших деталей. Повинні бути зображені саме її персонажі, схожі на іконописних святих. Повинен бути і сюжет, драматургійний конфлікт, який би зачепив глядача, примусив думати і співчувати. Насолоджуватись тонким живописним рішенням і в той же час не бути байдужим до думок і переживань митця.

“Лавка”  і “Червона калина” саме такий фігуратив з Ангелами і Святими.

“Весна” легка за колористикою, навантажена емоційно. Це реальна історія повернення до України біженців з дітками. На той момент здавалося, що вже можна повертатись додому з евакуації. В картині немає цитувань. В ній є біль і сподівання. Вона ніби написана з натури людиною, що стояла в цьому натовпі й також сподівалась на краще.

“Сховище” найбільш трагічний твір серії. Написаний після загибелі великої кількості людей під уламками театру в Маріуполі. Стилістично твір подібний до руської ікони.  Згадується Рубльов, Діонісій, християнські храми з постатями фрескових святих , що є на території Росії. Іконописні персонажі затиснуті у темному просторі, подібному до печери. Навкруги все палає. Сучасні безбожні покидьки прийшли вбивати українців. Вони не жаліють людей, вбивають дітей, не шанують святині. Невже не ходили до храмів і музеїв, не молились? Хтось сказав, що  росіяни перестали бути людьми.

“Паска 2022” із житійними сюжетами про мирне життя нового українського святого. Він в старовинних обладунках із сучасним автоматом і паскою зі свічечкою. Це твір про Воскресіння, життя земне, вічне життя, нових незламних героїв, які боронять Україну.

Найбільш загадковий твір серії “Слова”. Знову бачимо обличчя святих, тло – жовто-блакитне, кольорів нашого прапора. Полотно рясніє словами молитов. Це картина оберіг.

Серія буде продовжуватись. Війна нехай згине навіки. І всі повернуться додому живими. Обов’язково переможемо. Мистецтво допомагає жити і вірити. Мистецтво не дає зневірюватись. А щодо конкретної допомоги країни – на кожній виставці Катерини Косьяненко проводяться благодійні аукціони. 30% від продажу картин передаються ЗСУ.