О. Карпенко. Аналіз основних тенденцій сучасного українського живопису воєнного часу та мистецькі паралелі.
Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. Київ, 2022. N 2, с.127-135.
…Повертаючись до другої тенденції нашого структурного аналізу, який має риси народного мистецтва та неопримітивізму, можна навести приклад з творів сучасної української художниці Катерини Косьяненко.
Катерина 1978 року народження, членкиня НСХУ. Заслужений художник України (2019 р.).
Образно-пластична мова художниці має ознаки іконопису та риси українського бароко і
Відродження. Катерина закінчила НАОМА у 2002 році, де навчалася на театрально-декораційному факультеті, та асистентуру-стажування у 2005 році. К. Косьяненко працює переважно у галузі станкового живопису.
Одною з перших живописних серій К. Косьяненко була серія «Тіні забутих предків» (2001-2002), «Календар» (2003-2005).
Більш пізні – «Мамаї та Мамаївни» (2004-2014), «Графіті для Анни» (2016 р.), «Список кораблів» (2019-2020). Картини воєнного періоду було представлено разом з іншими творами Катерини в Івано-Франківську в галереї Вагабундо у квітні 2022 року.
На картині «Сховище», 2022, на жовтогарячому палаючому тлі, що символізує пожежу, зображено постаті людей, розміщених у внутрішній прямокутник, який символізує бомбосховище. Відразу виникає аналогія з біблійним Ноєвим ковчегом. Обличчя, руки жінок у сховищі написано
темною вохрою, використано контраст чорного і червоних кольорів. Жах і розпач відчуваються в роботі. Стилістика твору нагадує іконопис часів Феофана Грека і Андрія Рубльова, фрески Джотто і твори Симоне Мартіні. Водночас присутній відгомін мистецтва ХХ ст. і творів Шагала, що проявляє себе у легкому контурному обрисі силуетів будинків на тлі картини. Формат твору – цілковитий квадрат, в який вписано прямокутник з жіночими постатями. В цій статичній композиції рух відбувається у внутрішньому прямокутнику, який розкручується по спіралі – від постаті жінки з котиком на руках на передньому плані, який поступово охоплює інші постаті, створюючи динамізм.
«Блокпост» в улюбленому форматі художниці – квадраті метр на метр у певній жартівливо-наївній манері зображено воїнів, що боряться з лихом у вигляді чорного дракона з відкритою пащею. Постаті розміщено щІльно, впритул одна до одної, які скомпоновано у трикутних вершиною до низу.
Ця вершина завершується дорожнім знаком стоп, що символізує заборону ворогу рухатися далі на чужу землю. Кольорова гама картини поєднує жовті, оливково-зелені кольори також спалах жовтогарячих акцентів. У цій картині поєднано живопис зі стилістикою плакату. Відчутний вплив іконопису особливо в трактуванні лиць воїнів.
Ще одна робота цього періоду має назву «День народження». На жовтому фоні розміщено постаті, які ніби не стоять на землі, а летять. У деяких частинах постаті майже розчиняються у фоні, абстрактні перетворюючись на плями. Поєднання жовтих, червоних, жовто-зелених і темно коричневих кольорів створюють урочисто-піднесений i разом з тим драматичний ефект. На передньому плані знову чи то дракон, чи зелений змій, якого нищить своїм списом жіноча постать з хлопчиком. Всі фігури розміщено фронтально, у чому знову простежується вплив ікони і народного мистецтва.
Пейзаж під назвою «Тихо» написано у синіх сутінкових кольорах. Зображено багатоповерховий будинок із заклеєними скотчем вікнами, без жодного освітленого вікна. Темні провали вікон підкреслюють напружений стан очікування. Самотня тополя, височінь синього нічного неба, і
лише малесенькі фігурки людини, що бавиться з песиком та кота порушують навислу важку тишу. В цьому творі більш відчутний вплив мистецтва сценографії, оскільки сприймається як макет сцени, на якій розгортаються події. Життя, реальність, гра – все перетинається і сплітається в цій роботі…