Жива книга.”Самотність. Ресурс чи Покарання?”. 2021

02.02.2020

Eleonora Trivigno

Наша п’ята (і остання) Жива Книга про фокусну тему “Самотність. Ресурс чи Покарання?”. Kateryna Kosianenko дякую за довіру та цікаву розповідь про свій особистий Світ

Мала нагоду познайомитися ближче з Kateryna Kosianenko півтора роки тому. Самісінько місяць до того, як Ковід змусив нас усіх закритися в будинках під кештегом #stayathome. Тоді, спільно з Сергієм Жаданом, працювали над книгою «Список Кораблів», в яку всі запропоновані нижче роботи Каті увійшли як паралельна розповідь про важливі життєві теми. В одному випадку Слово, в іншому Зображення.
У мене було завдання фотографувати цикл робіт для передачі в книгу. І це мені дозволило уважно роздивитися кожне полотно, кожну в них дрібничку. Приголомшливі роботи, просочені теплим поглядом на світ, бажанням зрозуміти Всесвіт у всіх його складових. Може тому, іноді у мене виникало відчуття «стоп-кадру», як це буває в фотографії: люди, їхні обличчя, рухи, почуття, емоції ніби зловлені і відображені в якусь мить. Дуже потужно!
Робота в майстерні чергувалася бесідами. Таким чином я відкрила для себе неймовірно цікаву людину, з дивовижною силою в своїй крихкості, з чудовим почуттям гумору, який сплівся з журбою за те, що відбувається навколо. Ці «контрасти» вплинули на мене, як можуть відбитися на нас холод і тепло, світло і тінь в фотографії. До цього часу зберігаю з любов’ю теплі спогади про своі дні в майстерні Каті. З тих часів й прийшло бажання розповісти про неі та іі роботи.
Е: Розкажи з початку трохи про себе…..
К: Я- художник. Скільки себе пам’ятаю, навколо була краса та мистецтво. Батьки створили для мене казкове дитинство- на стінах вдома репродукції Брейгеля та Боттічеллі, прогулянки центром міста, поїдання стиглих груш біля фонтану Термена, ботанічний сад з пахощами розпеченого на сонці самшиту, поїздки, виставки та спектаклі. Татова майстерня, з картинами, освітленим сонцем вікном, фарбами, які так смачно пахнуть та мають такі гарні кольори. Мусила стати художником, іншого шляху не було.
Малюю з дитинства, за цей довгий період були часи і щастя, і відчаю. Щастя, коли твір виходив вдалим, а відчаю- коли не виходило геть нічого, і хотілося втекти та більше ніколи не займатися образотворчим мистецтвом. В дорослому віці, нарешті, я перестала сумніватися в тому, що моє малювання потрібне, бо, насамперед, воно потрібно мені.
Проектів було дуже багато, різних, пробувала працювати в кіно, в театрі, але зрозуміла, що колективна творчість не для мене, і віддала перевагу станковому живопису. Намалювати картину- це своя ”кухня”, довгий та непередбачуваний процес, що потребує уваги та максимальної щирості. Але ж потім треба зробити так, щоб картину побачили глядачі, і, бажано, не тільки в інтернеті. Персональних виставок було 29 штук, в Україні, в Польщі, Франції, ОАЕ. Медалей та нагород за живопис в мене багато, ціла величезна стаття у вікіпедії.
Е: Чим для тебе є творчість?
К: Спосіб спілкування з навколишнім світом, шлях до любові та пізнання. Ніяка інша професія не дає такої можливості: можна годинами вдивлятися в якийсь мотив, або, якщо це портрет, безкарно роздивлятися людину, розмірковувати про те, як, власне, збудована гармонія Всесвіту, з чого складається ця гармонія, і ця медитація є виправданою, адже я – «вивчаю натуру», або «працюю з натурою».
А про те, що намалювала можна завжди сказати: «я художник, я так бачу», і це буде правдою. Тому що, дійсно, я створюю модель світу, яка для мене є ідеальною, спостерігаю та фіксую те, що мене оточує, те, що я знаю, і домальовую те, чого, на мою думку, не вистачає. Так, на мою думку, створюється картина, або скульптура, або будь який твір мистецтва.
Е: Чи бачиш ти якісь зв’язки між творчим процесом і самотністю? Якщо так, в чому вони полягають?
К: Люблю людей, мені подобається спостерігати за ними, вивчати їхню пластику та поведінку. Надихнути на велику картину, або, навіть, серію, може випадково побачене в юрбі обличчя, або маленький, непримітний епізод, тому люблю вдивлятися в повсякденне життя, бути серед людей, це наповнює мене любов’ю до життя. Тобто, творчій процес не припиняться, ні на мить. А от безпосереднє малювання картин вимагає певного зосередження, і тут я потребую комфорту усамітнення. Знаю художників, які можуть та люблять малювати, коли навколо вирує життя, але я так не вмію, мені важко зосередитись.
Е: Як ти живеш свою самотність і хто, на твою, вміє бути самотнім?
К: Все-таки є самотність, а є усамітнення, і це різні речі. Самотність це трагедія, неможливість мати близькі сердечні стосунки, довіру, однодумців. А усамітнення це свідомий процес, до нього прагнуть ті люди, яким потрібний особистий простір та певна відстороненість від повсякденності. Поки ця відстороненість тримається в межах необхідності професії та не стає хворобливою- все прекрасно. Мені комфортно та цікаво в моєму періодичному усамітненні, лише так я відчуваю себе вільною та щасливою.
У публікації невеликий підбір робіт Катерини Косяненко з проекту “Список Кораблів”.
Photo Credits: Hermann Einbinder