29.07.2021
Роботи Катерини постають візуальним відповідником поезії Жадана, що органічно поєднує сучасну українську буденність та біблійні алюзії. В оформленні книги було використано 9 живописних творів художниці. На виставці, крім них, глядачі мають змогу побачити ще три нові роботи.
Мисткиня закінчила Національну академію образотворчого мистецтва та архітектури України, учениця Данила Лідера та Василя Гуріна. З кінця 1990-х почала брати активну участь у всеукраїнських художніх виставках, а згодом — міжнародних виставках і пленерах. Стажувалася у Кракові та Парижі. Працює в галузі станкового малярства. Її твори зберігаються у музейних та приватних мистецьких збірках України, Польщі, Франції, Нідерландів, Великобританії, США, ОАЕ, Канади, Росії.
Ідея проєкту належить кураторці Тетяні Швед-Безкоровайній, яка побачила суголосність у живописних картинах Катерини Косьяненко та віршах Сергія Жадана. Ряд стійких асоціацій виникає від назви «Список кораблів» — від античного Гомера, модерніста Йосипа Мандельштама до нашого сучасника Сергія Жадана. Додала своє трактування теми, свій живописний список кораблів і Катерина Косьяненко.
Саме для арт-буку художниця написала полотна: «Воїнство» (2019), «Вокзал» (2019), «Графіті» (2019), «Різдво» (2019), «Кораблі» (2020), «Зупинка» (2020), «Біле поле» (2020). Також було використано декілька більш ранніх полотен: «Невидимий автобус» (2017) та «Перехід» (2019). Ці твори й започаткували живописну серію «Список кораблів».
Картини не ілюструють серію буквально. Це збіг відчуттів, подій, віддзеркалення складного сучасного світу, в якому є любов, війна, безнадія, розпач, радість, страждання. На картинах закохані люди, спантеличені, радісні; воїни в старовинних обладунках. Ангели, козак Мамай, чорти, натовпи людей, тварини, пташки, урбаністичні пейзажі. Вони є візуальним еквівалентом, відгоміном сюжетів та емоційних станів автора віршів, збігаються з його настроями і баченням сьогодення.
Тема серії — людина в сучасному урбаністичному середовищі. Її співіснування з іншими, взаємини, сьогодення, зв’язок з минулим, величні пам’ятники архітектури та їхні сучасні нащадки — бетонні будинки-мурашники, в яких художниця зовсім несподівано знаходить певну естетику, повторюючи її час від часу у своїх картинах.
Кожна картина зі «Списку кораблів» унікальна і, водночас, це серія, твори пов’язані між собою задумом, типажами, колористичними рішеннями, візуальним стилем, прийомами комбінування та апелювання до різних епох і живописних манер. У цих картинах є не тільки цікаві і багатогранні образи та вишуканий колорит, у них є відчуття справжнього життя, глибокі думки і складні емоції.
Всі твори серії різні не тільки за сюжетами, за світосприйняттям та інтонаціями. Від картини до картини змінюється й візуальне трактування. А об’єднує їх авторський живопис з різними колористичними рішеннями й прийомами. Ці твори можна вважати жанровими, можна називати їх історичними полотнами, в яких присутнє сьогодення, яке переплітається з історичними аналогіями, типажами, аксесуарами. Художні образи картин Катерини Косьяненко відсилають глядача до різних епох, та все ж завжди повертаються до сьогодення і поезії Сергія Жадана.
На виставці експонуються і кілька творів, написаних після видання арт-бука, навздогін, думки про сучасне життя моральні цінності. Це своєрідне продовження серії, роботи — «Цілодобово» (2020), «Блакитні черевики» та «Звичайний день» (обидві 2021).
— Ми раді вітати подібні проєкти, творчі тандеми — поетичні, мистецькі, — зазначила відкриваючи виставку завідувачка виставкового відділу музею Оксана Баршинова. — Бачимо тут синергію між текстом і зображенням. Наша співпраця з художниками і поетами має свою історію. З Сергієм Жаданом ми вже колись мали таку співпрацю. Чудово, що ця традиція триває.
— Дуже довго чекали на цю подію, цю виставку, — зізналася кураторка виставкового проєкту Тетяна Швед-Безкоровайна. — Хотіли зробити цей проєкт і представити його в музеї ще півтора роки тому. Локдауни та ремонт у музеї надовго відклали наші плани. Хочу подякувати керівництву музею і його співробітникам, за те, що ми врешті змогли втілити його в життя.
Проєкт народився у наших думках ще у 2018 році. З видавцем Святославом Померанцевим вирішили співпрацювати після виставки Катерини Косьяненко в Парижі, яка там відбулася в один час з поетичними читаннями Сергія Жадана. Це ідея того, як поет і художниця могли б зійтися у своїй творчості. Сучасний живопис Катерини, який тісно переплетений з її любов’ю до старовинних слов’янських мотивів, неймовірно точно поєднався тут з поезією Сергія Жадана, про що неодноразово говорив і сам поет.
Ця тема вже має певний розвиток. На сьогодні результат проєкту — три книжки, які створили три поети і дві художниці. Зізнаюся, що замало лише вигадати проєкт і розробити його концепцію. Треба знайти людину чи кількох людей, які зможуть разом з тобою його зреалізувати.
Святослав — це той видавець, який співпрацює з найвідомішими письменниками України, а мені вдалося співпрацювати з кращими художниками. Саме завдяки таким проєктом відбувається те, що називається розвитком і промоцією української культури не тільки в Україні, але й за кордоном. Вони мають резонанс, про них багато пишуть. Ми щасливі майже кожного дня відповідати на запитання як можна побачити ці картини чи купити книжки. Все це є оцінкою нашої праці.
— Коли Тетяна мені запропонувала такий проєкт я відразу погодилася, — зізналася художниця Катерина Косьяненко. — Після цього довгий час думала над тим, яким чином зможу створити візуальний ряд творів Сергія Жадана. Спершу сумнівалася, але Тетяна та Святослав створили навколо мене настільки щільний кокон любові і спокою, що я заспокоїлася і з задоволенням намалювала ці картини. Я щаслива, що змогла показати свої роботи саме в Національному художньому музеї України і що на цю зустріч зміг приїхати Сергій Жадан.
— Роботи Катерини, як на мене, мають дивовижну властивість повертати світло минулому, наповнювати його живим диханням і живим значенням, — підкреслив Сергій Жадан. — Архаїчне в цьому випадку просто виймається з часової історичної умовності, стаючи суголосним тому, що ми звикли бачити довкола себе. Це не осучаснення минулого — скоріше узгодження, урівноваження того, що було, з тим, що неодмінно станеться.
Для мене ця книжка велика і приємна пригода. Тому що познайомившись з Катериною я нарешті я побачив ті роботи, до яких писав свої вірші. Страшенно люблю цю збірку, перегортаючи її подумки повертаюся в минулий рік…
Сергій Жадан прочитав свої поезії зі збірки «Список кораблів», а також вірші, що були написані протягом останнього року. А завершився захід автограф-сесією поета.