“Мій Київ. Мій Париж”. Каталог творів. Графіка. Київ, 2018

До виставки графіки Катерини Косьяненко “Мій Київ. Мій Париж”, що пройде 14-27 березня 2018 року в Українському Культурному Центрі при Посольстві України у Франції, видано каталог творів. 25 графічних пейзажів Києва та Парижа.

Каталог був присутній на українському стенді Паризького книжкового салону 2018.

29249625_1451225541672960_7879494972007776256_n 29243706_1451228951672619_533998377742893056_n29313377_1451228318339349_7689436514471641088_n

29243828_1451228955005952_4112470347431804928_n

https://www.facebook.com/tatianashvedbezkorovaina/posts/1451229288339252?pnref=story

File0093с

File0094с

File0095сFile0096с

File0097с

File0098с

File0100сFile0101с

File0108

File0109сFile0110с

File0111сFile0112с

File0113сFile0114с

File0115сFile0116с

File0106сFile0107с

File0105сFile0104с

File0103сFile0102с

Графічний діалог – Київ-Париж. Архітектурний, мистецький, людський. Два міста, дві  столиці, дві культури. Пов’язані між собою тисячами людських життів, художніми творами.  Анна Ярославна стала французькою королевою у 1051 році й прибула вона до Франції з великої європейської столиці. Міста були рівнозначними. В Києві на той час вже було збудовано величний Софійський собор, кам’яні палаци. Значно пізніше вектор зв’язків змінився, на рубежі 19 та 20 століть  Париж став центром тяжіння для українських митців. А Київ став провінційним містом російської імперії, іноді його називали «маленьким Парижем».  Але йдеться не про меншовартість, а про тісні культурні зв’язки і урбаністичну подібність. Париж надихав, давав відчуття свободи, інтригував новими неймовірними художніми течіями, ідеями. До Парижа їхали вчитись, жити, брати участь у виставках талановиті українські митці: Олександр Архипенко, Казимир Малевич, Олександр Мурашко, Роман Сельський, Михайло Бойчук…Ціла вервиця блискучих імен. Сучасна українська художниця Катерина Косьяненко одна з них. Учасниця і лауреатка Першої премії в галузі живопису ювілейного історичного Осіннього Салону 2003 року. Її фантастично колоритна фольклорно-живописна «Покрова» (2003) вразила французьке журі. Неодноразові приїзди до французької столиці, стажування в  Cite internationale Des arts, можливість робити натурні етюди  та графічні замальовки Парижа дали змогу художниці підготувати цікаву виставку урбаністичної графіки.

Чому графіка, чорно-білі ессе на основі швидких замальовок, які художниця називає «мандрівними шкіцами»? Можливо, авторці захотілось лаконізму і ностальгічного вінтажу. Твори оригінальні, немає близьких аналогій. Найчастіше, урбаністична графіка – доробок архітекторів. Але у них міста найчастіше виглядають  більш правильно і формально, наче креслення. У К.К. вийшло розкуто, по живописному різноманітно і душевно, іноді бачиш колір. Куточки міст незбагненно оживають в цих роботах.

Два міста, два архітектурних середовища. Дуже різних і в чомусь схожих. Особливо будиночки  19 століття, з романтичними мансардами. Мансарди придумав французький архітектор 17 ст. Франсуа Мансар, їх багато в історичному Парижі. Прижилась вони і в Києві, для прибуткових будинків епохи капіталізму вони дуже типові. Маленькі інтимні дворики, схожі фонтани.  Іноді виникає певна інтрига – вгадування, де паризькі, де київські будиночки. Дерева –  першорядні дійові особи в цих творах. Вони створюють романтичну атмосферу, виконують важливу декоративну функцію, сплітаючись вітами та перетинаючи намальованими стволами поверхні малюнків.

Цикл Катерини Косьяненко – авторська професійна графіка без лубочних, банальних сюжетів «для туристів». Але це істинні Київ і Париж, неповторні вулиці, своєрідний темперамент, особлива атмосфера, душевні старенькі дворики-примари, пам’ятки архітектури, Зображено об’єкти  інтимні, дуже скромні, але дуже виразні та найбільш характерні для кожного міста. Майже завжди  пейзажі безлюдні. Інколи присутні маленькі стаффажні фігурки. Зберігається духовна тиша міста. Париж вийшов у авторки більш легким, веселим і легковажним, в київських роботах відчутна  печаль і незахищеність.

Роботи досить великі – 63 на 85 см. Техніка – туш, пензель, папір.

Легкі, ажурні роботи, лаконічні. Вибагливі лінії, трохи штрихування, делікатної світлотіні, влучних чорних акцентів – і виразний натхненний образ вулиці, будинків готовий.  Іноді малюнки схожі на ажурні витинанки (вид традиційного українського декоративного мистецтва – вирізування з паперу).

14 непересічних графічних пейзажів Парижа і 10 Києва. Образи міст, пережитих і трактованих київською художницею Катериною Косьяненко.

Листопад 2017. Частина творів виставлялась в галереї “Jour et Nuit Culturel”, виставка “Обличчя наших міст. Київ – Париж” – “Les Visages de nos Villes. Kyiv – Paris”.

Березень 2018.  Всі твори циклу експонувались в Культурно-інформаційному центрі Посольства України у Франції.

Л.Г.