“Мамаї та Мамаївни”. 2006-2010

“Мої Мамаї”. 2007. Фрагмент.

В Італії  на VII Флорентійській біенале (2009) було експоновано картини “Мої Мамаї” та “Катерини”. За них Катерина Косьяненко отримала 5-у Премія в галузі живопису ( 5 Premio Pittura Lorenzo di Magnifico) і  медаль «Лоренцо Медичі». Чесно, без протекції, без спонсорів отримана нагорода. Італійці згадували про Сандро Боттіччелі. Твір “Катерини” експонувалися у Києві на виставці «Україна від Трипілля до сьогодення в образах сучасних художників» (2010). “Мої Мамаї” демонстрували  на IV Всеукраїнському трієнале живопису „Живопис 2007”  та на виставці «Україна від Трипілля до сьогодення в образах сучасних художників» (2008) у  Києві, ЦБХ.

Цикл “Мамаї та Мамаївни” складається з живопису, який інтесивно творився протягом кількох років (2007-2010). Деякі роботи різняться за стилістикою: одні більш графічні і декоратизовані, інші написані більш вільно у манері пастозного живопису.  Невеличкі монохромні роботи з серії «Короткий метр», тематично пов’язані з великими живописними роботами, вони слугують допоміжними підказками-розкадровками. Наче маленькі сюжетні підтеми серед епічних  полотен, вони викликають міттєвє відчуття приналежності до українського козацького минулого, інтепретованого сучасною художницею, закоханою у красу традиційного іконопису, українських народних строї, українського декоративного мистецтва, народної картини. Створити такий цикл «підказали» народні картини із зображенням Козака Мамая і колоритний засновник скансену «Мамаїва Слобода» Костянтин Олійник (Костя Мамай). Вразили тотожність сучасного і минулого, можливість майже повного занурення в славну добу козацьку.

Козак Мамай загадкова істота, народний улюбленець, український герой, лицар. Невмирущий, вічний воїн. В кожній сільській хаті колись разом з іконами висіла народна картина “Козак Мамай”. З”являється він перед ясні очі людей в скрутні і непевні для України дні.  Він наче примарився  в очманілому, гамірному Києві серед патріархальної майже святої тиші-роскоші “Мамаєвої Слободи”… І з”явився Козак Мамай не один, а з вірними своїми побратимами. Замріяний, хитруватий, розгублений, стомлений, безпосередній, щиросердий, простуватий, мудрий, веселий, завзятий, обережний, далекоглядний, безстрашний, невгамовний, чистий та святий…Ціла ватага персонажів або ж  різні втілення-іпостасі одного й того ж героя. Відсторонені персонажі і водночас цілком земні. Знову земне і небесне злилося в людській  подобі. Життя і смерть. Заперечення смерті. Ствердження життя. Вічне життя в  нескінченному очікуванні попід дубом – деревом життя, серед розкоші райського буття попід хмарками, на кручі біля Дніпра серед українського степу – чіткий парафраз незрозумілого для українця біблійного Едему.

 

MOM 2209 640

Катерина Косьяненко. Мої Мамаї. 2007.

Бринять кобзи і мариться, ледь долітаючи з минулого, протяжний козацький спів, замішаний на гіркому присмаку полину і недоброї долі, крові, нездійсненності, втрат і любові. І не трапеза, а євхаристичний жертовний виноград і святе вино для причастя об’єднало козаків. Переплелись давні вигадані образи і сучасні реальні персонажі. Тут і портрет знаменитого Кості-Мамая з Мамаєвої слободи, інші цікаві люди. Друзі. Як і чому  вони в подобі давнього українського лицаря – таїна. Перед Богом і людьми несе митець відповідальність за свої творіння…  Картина “Мої Мамаї”, перша з серії, довго і важко створювалася і, раптом, стало зрозуміло, що більше її перероблювати не варто. Все готово. І з тиші майстерні вони дивним чином потрапили на Всеукраїнське трієнале “Живопис -2007”. Добрі люди створили на цьому форумі українського мистецтва український куточок, де обабич Мамаїв висіло „Зняття з хреста” і провокуючі китиці стиглої намальованої калини. Написані „Мої Мамаї” з болісною щирою любов”ю до своєї багатостраждальної української землі і її зневірених людей , задля їх розради і захисту, задля пробудження генетичної пам”яті.

Зображення сцен з вигаданого життєпису Козака Мамая – народження, становлення, героїчні звитяги, любов, трагічна смерть. Поряд з лицарями – жінки. Матері, сестри, кохані, дружини. Тил і опора, духовна наснага і страждання.

«Катерини». Сюжет можна трактувати по-різному. Три жіночі постаті, три Катерини, прості жінки чи святі, що оберігають, піклуються, прикрашають життя Козаків-Мамаїв. Вишиті квітками рушники-дороговкази наче звисають з небес, поєднуючи небесне з земним. Виникають певні аналогії з античними Парками – Богинями людської долі. Картину створено під впливом живописного твору Тараса Шевченко «Катерина» (1842).

MOM 2233 640+

Катерина Косьяненко. Катерини. 2008.

Та ж легкість, духовна чистота, українська щирість, проста і  в той же час вишукана краса. В «Катеринах» обличчя персонажів схожі на лики українських барокових ікон, декор першого плану (рослинний і анімалістичний) стилістично пов’язаний з зображеннями на французьких гобеленах 14-15 століття. Холодний синій колір, що домінує в картині,  нагадує глибокий, вражаюче чистий синій колір венеційського скла і небеса з фресок Джотто.

MOM 2246

Катерина Косьяненко. Малий Мамай. 2010.

Живописні інтерпретації, притчи, в які вплетено поетичні рядки та сумну мелодику козацьких дум та журливих українських пісень про сумне кохання. Віддзеркалення старовинних ікон та розписів дерев’яних трибанних храмів. Відголоски минулого.

19346_312944465815_287964775815_3436646_4054365_n

Катерина Косьяненко. Чи Ти Мене Любиш? 2007.

 

До серії «Мамаї та Мамаївни» належать  картини:

«Григорівський Мамай», «Вік любиш – не налюбишся» 2006;

«Мої Мамаї», «Ой, у гаю при Дунаю», “Джура Ярема”, “Брати”  2007;

«Катерини», «Знайди Мамая», “Вовкун”, “Тільки ти” , “Спить Мамай”, “Таїна майстерності”, “Отченаш дослухав” 2008;

«Козацька Покрова», «День Народження» ,«Букринські хмарки»,«7 День»,

«Дрібні дощі», «Яблучка» , «Мар’янів Мамай», « Троє»  2009;

«Брати – 2», «Садочок», «Тече річечка», “Час для лелій”, “Мамайчик”  2010.

 

Л.Г.