Живописна серія “TERRA”. Нотатки

Серію “TERRA” художниця започаткувала наприкинці 2018 року. Поки що серія складається з трьох картин. Рішення їх написати було досить спонтанним, його стимулювало запрошення зробити велику ретроспективну виставку в Музеї книги та друкарства України. Для логічного обєднання творів різних періодів: монументальних пейзажів Канівщини, урбаністичних київських краєвидів та фігуративних сюжетних творів бракувало нових об єднуючих картин. Так виник задум серії “TERRA”. Це твори про Україну, Київ, вічність, людей, час, коли короткоплинне життя стає безкінечним, вічним, коли ми всі та все, що нас оточує, що минуло і колись прийде, це все TERRA-ЗЕМЛЯ-ВСЕСВІТ.

Перше враження від ключових робіт з серії “TERRA” виключна кіноварна (червона), монументальна іконопиність. Колір вражає, шокує зір, викликає складний емоційний відгук у глядача. Спочатку спрацьовує підсвідомість, потім настає етап споглядання, сканування картини. Зявлюються питання і приходить розуміння того, що ж намальовано автором і чому саме так: стилістика, сюжет, персонажі, деталі. В картини закладено чітку алюзивність, вони апелюють до раньохристиянського візантійського іконопису, італійського Проторенесансу, наслідують традиції українського барокого іконопису. Цей прийом характерний для творчості Катерини Косьяненко. Починаючи з відзначеною Першою премією за живопис на Осінньому Салоні в Парижі “Покрови” (2003), художниця неодноразова зверталась до іконописних традицій, зокрема, до доби українського бароко. Що в творчості Катерини Косьяненко виглядає органічно і невимушено. Поєднання іконописних прийомів (монументальність композиції, лесування ликів та їх типажність) з пастозним, фактурним живописом створює виразний, переконливий авторський живописний стиль.

Повязані з сьогоденням назвами та деталями (мобільні телефони, підземка, навушники) персонажі з картин з притемненими, наче від згорівших свічок іконописними ликами предстають на картинах “Станція “Дніпро” та “Subway” патетичними та відстороненими. Сучасники, не зовсім схожі на себе, заглиблені в себе, віддеркалення минувших, дуже давніх часів. Паралелі, нашарування часів, зв’язки епох, повторення, несхожість, співпадіння та повна несумісність.

Квіти та музика” надзвичайно світлий та елегійний твір. Світлий за колористикою та настроєм, наче засніжений простір заквітчано великими дивовижними рослинами. Картина є паузою, що дозволяє перепочити зору від інтенсивності червоного кольору інших творів. Римт деталей, квітів, положення рук та голівок персонажів — в цьому всьому є музична тема, яка відтворює ніжну музику. Вона йде від картини, тихенько, під сурдинку, через навушники, які намальовано. Та все ті ж іконописні досконалі лики у персонажів.

Виникають питання,чому іконописні персонажі в сучасних картиних? Деж авторка бачила такі рафіновані персонажі в нашій підземці? Вона відповідає, що краса, натхненність та внутрішнє сяйво є в кожній людині. Тільки в одних його помітно в красивому обличчі, натхненному погляді, у других вона під якоюсь твердою шкаралупою, захована десь в глибині єства. Завдання мистецтва, на переконання Катерини Косьяненко, робити Світ кращим і досконалішим, нести радість людям, світло і духовність. Місія митця на Землі – красу видиму і невидиму знаходити і відтворювати, інтерпретуючи за своїм бажанням. Якщо твори до душі людям, якщо вони знаходять в роботах художниці своє, сокровенне, якщо бачення і тлумачення Світу співпадає, тож сакральна і професійна місії митцем виконуються!

В експозиції  виставки  “TERRA” представлено  нові твори художниці з циклу “Terra” (2018),  пейзажі із серії “Земля” (2016), кілька картин із серії “Кияни та гості” (2017), ретроспектива більш ранніх творів.

 Живописна серія “TERRA”. Нотатки, Виставка “Пейзаж”. Галерея “КалитаАртКлуб”. Київ, “Кияни та гості”. Виставка живопису в Музеї історії міста Києва .

Л.Г.

P.S. Картини просто притягують глядачів до себе, особливо часто фотографуються біля них. Центр експозиції – “Станція “Дніпро” була неодноразово органічним фоном для виступів співаків, музикантів, дитячого хору “Щедрик”, старокиївського вертепу. Є зв’язок сьогодення і старовини у  фантастичному за відчуттями приміщенні пам’ятки архітектури 17-18 століть.

 

subway 2018 oil canvas 150x200 cm квіти та музика 2018 100х100Станція Дніпро, 2018, полотно,олія, 150х200 см