«Графіті для Анни» Катерини Косьяненко

art

Червень 25, 2016

Олена Вінокур, мистецтвознавець

Теплим літнім вечором 17 червня в рамках подій ІІ-го Міжнародного фестивалю мистецтв «Анна Київ Фест» відбулося відкриття виставки живопису київської художниці Катерини Косьяненко «Графіті для Анни». Виставка експонується в галереї «Хлібня» на території національного заповідника «Софія Киівська». Куратором виставки є Тетяна Калита, яка представляє  галерею “КалитаАртКлуб” (Київ).

1_Grafiti_dla_Anny

Фестиваль присвячено особистості Анни Ярославни, доньці київського князя Ярослава Мудрого. Головним посагом Анни, який вона привезла з Києва до Парижу, був саме незвичний для тогочасної середньовічної Європи рівень освіченості. Майбутня королева була не тільки письменна, вона навчалася співу, малюванню, етикету, володіла кількома іноземними мовами. Виставка «Графіті для Анни», за словами Тетяни Калити, окрім втілення самого образу княжни прагне донести до глядача ідею про те, що «культура є засобом звільнення – вона робить нас справді свобідними».

SONY DSC

SONY DSC

Сама назва «Графіті для Анни» містить у собі поєднання історичного контексту та сучасності. З одного боку – це надихаючі графіті та фрески Софійського собору, котрі збереглися з 11 століття, й серед яких віднайдено особистий підпис самої князівни. З іншого боку – феномен сучасного міського графіті, прояв специфічної урбаністичної культури, яка змінює вигляд як європейського, так і українського міського простору. Нашарування образів з середньовіччя та сучасності, що трансформовані через особисте сприйняття талановитої мисткині, – давньоруська культура, українське бароко, а також елементи сучасності – все це гармонійно співіснує на полотнах, що представлені на виставці.

Музики

Музики

Більше двох місяців художниця створювала серію робіт, центральною фігурою якої є узагальнена постать дівчини. У ній ми можемо впізнати молоду князівну та її сестер, які готуються до мандрівки у далеку Європу. Іконописні обличчя з великими очима ніби проступають на поверхні картини, трохи замріяні, безперечно створені під впливом софійських фресок. Їх супроводжують тексти та малюнки-графіті, які продряпані на поверхні фарби, тож верхні та нижні кольори взаємодіють та співіснують у площині картини.

Три сестри

Три сестри

Сюжети живописних творів на цій виставці є досить незвичними та парадоксальними. Тут фігури з середньовічних хронік та часословів, вдягнуті у тканини з візантійськими візерунками та у сучасне спортивне взуття, знаходяться в просторі блочних будинків спальних районів міста. Поряд з ними химерні істоти гуляють звичними для нас міськими вулицями, а князівни керують машиною часу або їдуть у вагоні метрополітену, користуються мобільним зв’язком та інтернетом. Саме ідея гармонійного співіснування минулого та сучасного, їх взаємний вплив та осмислення особистістю є однією з головних ідей виставки «Графіті для Анни».

Прогулянки з потворами

Прогулянки з потворами

Картини Катерини Косьяненко винятково гармонують з простором галереї «Хлібня». Білі стародавні стіни барокової архітектурної пам’ятки підкреслюють насичений колорит живопису, який представлений на виставці. Глибокі соковиті кольори створюють особливо затишну атмосферу та ніби наповнюють простір своїми вібраціями.

Принцеси метро

Принцеси метро

Надихаючу атмосферу на заході створював особливий гість, керівник ансамблю «Хорея Козацька» музикант Тарас Компаніченко, який виконав старовинні українські духовні музичні твори у супроводі бандури.

Тарас Компаніченко

Тарас Компаніченко

На відкритті був присутній автор ідеї та головний куратор «Анна Київ Фест» Федір Баландін, який зазначив, що ця виставка є справжнім вінцем фестивалю. Завдячуючи її цілісному характеру виникла ідея зберегти експозицію в первісному вигляді, не розпорошуючи твори.